Biografi for: Rasmus Peder Gaagerup Østerby

Biografi for: Rasmus Peder Gaagerup Østerby

Rasmus Peder Gaagerup Østerby, født 12.2.1897 i Ørsted sogn, maskinmester

[kilde: Vivian Hvenegaard, hvenegaardsforlag@mail.tele.dk]
------------------------------------------------------------------------

167. S/S Kai af København, 1746 Reg. T. Br. Bygget 1921 af Staal. Paa Rejse fra København til Svendborg i Ballast.

Havareret ved Eksplosion og drevet paa Land d. 11/7 40 ved Langelands Ø.-Kyst. 1 Mand omkommet.

Søforklaring og Søforhør i Svendborg d. 18/7 40.

Kl. 1520 passerede K. Tranekjær Fyr. Kl. 1526 skete en voldsom Eksplosion midtskibs. Skibet krængede

haardt Stb. over, og Maskinen stoppede straks, da Hoveddamprøret var sprængt, og Vandet trængte

ind i Maskinrummet. Besætningen med Undtagelse af 2. Maskinmester Rasmus Peder Gaagerup Østerby,

der i Eksplosionsøjeblikket befandt sig i Maskinrummet, og som ikke kunde findes, gik i Stb. Redningsbaad

og blev senere optaget af en tysk Minestryger. Senere gik tre Mand af Besætningen atter om Bord

i K. og søgte forgæves efter den savnede Maskinmester. K. blev af Strøm og Vind sat NV. over og drev

Kl. ca. 1800 paa Land ved Snøde Rev paa Langelands Ø.-Kyst. Skibet er senere kommet flot ved Hjælp

af en Bjergningsdamper. Liget af 2. Maskinmesteren blev senere fundet i Maskinrummet.

Anm. Eksplosionen antages at skyldes Krigsaarsager.

[kilde: DANSK
SØULYKKE-STATISTIK
1940
UDGIVET AF
MINISTERIET FOR HANDEL, INDUSTRI OG SØFART]

------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivelse

Forlist 11.7.1940
Dansk
Kilde: Jan Justesen. Esbjerg. / "De sejlede bare..." af H. C. Røder.65.909

s/s Kaj, d/s Myren, byggede 1921, 1746 B.R.T. På rejse fra København til
Svendborg i ballast blev skibet den 11. juni 1940 ved Langelands østkyst
ramt af voldsom eksplosion. Skibet krængede hårdt stb. over, hoved
damprøret sprængtes, og vandet trængte ind i maskinrummet. 2. maskinmester
Rasmus Gaagerup, som havde vagt i maskinrummet, omkom. Den øvrige
besætning gik i redningsbåden og blev optaget af en tysk minestryger.
Senere gik tre mand af besætningen ombord for at lede efter den savnede
maskinmester uden dog at finde ham. Skibet blev af strøm og vind sat på
land og strandet kl. 18,00 ved Snøde Rev. Liget af maskinmesteren blev
fundet i maskinrummet. Skibet blev senere bjerget og repareret. Den 5
december 1941 forliste det dog ved Hollands nordkyst. det var da på rejse
fra Rotterdam til ledsageofficer navigerede skibet. Det blæste en NV-lig kuling, og ved en
kursændring drev skibet mod grunden ud for schiermonnikoog og strandede.
Skibet blev senere vrag. Ingen af besætningen kom noget til ved dette
endelige forlis.
(c)Rettet den 02/09-1997. ANDERS CLAUSEN

--------------------------------------------------------------------------------